THE TRIP | SYDNEY

Efter Melbourne så åkte vi till Sydney! Vi kom dit dagen innan nyår, så där var ju tjockt med folk överallt. Gissar att vi inte var de enda som ville se nyårsfyrverkerierna i Sydney, haha. Anyhow, nu har jag varit i Sydney två gånger, och staden växer för mig mer och mer för varje gång jag är där.
 
Eftersom vi bokade vår resa och våra boende "under resans gång" så gick det inte att hitta något vettigt ställe att bo på i själva Sydney under nyår (no surprises there). Så vi bodde i en förort till Sydney som heter Ashfield, som förövrigt var väldigt mysigt. Vi bodde på ett najs motell där de hade en busshållplats precis utanför. Så vi lyckades ta bussen till och från Sydney alla dagarna (ändå bra jobbat för turistiga turister). Åkturen tog mellan 15 och 20 minuter om jag inte minns helt fel. 
 
Och hela nyårsafton spenderade vi i Sydney. Vi käkade på goda restauranger, drack ett par drinkar på Hard Rock café, turistade oss, kollade på Operahuset och The Harbour Bridge, åt lite till, kollade på fyrverkerierna vid Darling Harbour (som förövrigt var ett riktigt spektakel som höll på i 8 minuter), och sen kollade vi på de "riktiga" fyrverkerierna, och då stod vi snett under Harbour Bridge. Alltså, om jag lägger ihop alla fyrverkerier jag har någonsin sett i hela mitt liv, så är det nog ungefär hälften av vad de smällde på nyår i Sydney. Det var så sjukt mäktigt. Och alla som känner mig vet ju om att jag älskar nyår och att kolla på raketer, så den kvällen var magisk för mig. 
 
Dagen efter nyår fick vi kämpa oss upp runt 10 på morgonen (eftersom vi nog inte somnade förrän halv fem - fem natten innan, hehe), för att åka till Bondi Beach! En så otrooooligt vacker strand. En riktigt ikon för Australien. Meeen, om man ska vara petig, så är det absolut inte ens topp 5 av de bästa stränderna jag varit på. Havet vid Bondi Beach är vackert, men relativt kallt och jäääkligt strömt. Men som sagt, en ikon för Australien så det känns riktigt bra att ha varit där. 
 
Men nu ska jag sluta pladdra så att ni får se lite bilder! Har dessutom fått över pappas bilder på min dator nu, om ni skulle bli chockade av den bra upplösningen, haha. 
 
Hard Rock Café
Harbour Bridge
Operahuset
Mammas drink på en restaurang vi var på. Det där med strössel verkar förfölja henne
Fyrverkerier *emoji med hjärtan för ögon*
"Regn" vid Harbour Bridge. Alltså, ser ni hur fint det är? 
Ibisar (eller birdisar som jag kallar det) promenerar runt lite varstans i Australien
Ett Anzac-monument och papsen
Bondi Beach. Där var gott om folk, men det är ju inte så konstigt. 
Så, för att avsluta inlägget. Sydney över nyår är nog ett once-in-a-lifetime-moment. Så mycket folkt, men såvärt det. 
Australien | |
Upp